Odporúčania Austrálskej súťaže pre hospodársku súťaž a spotrebiteľov, ak by sa potvrdili, by boli medzi najsilnejšími v úsilí o posilnenie moci digitálnych monštier uprostred mnohých celosvetových obáv, od protimonopolných otázok až po zneužívanie súkromia a ich úlohu pri šírení dezinformácií a nenávistný obsah.
Po 18-mesačnom vyšetrovaní moci digitálnych platforiem má ACCC vydať svoju záverečnú správu do 30. júna.
Očakáva sa, že bude obsahovať návrhy na zamedzenie manipulácie s osobnými údajmi technologických spoločností a ich použitie „nepriehľadných“ algoritmov, aby sa určilo, ako zobrazujú reklamy, výsledky vyhľadávania a obsah.
V predbežnej správe na 328 stranách, vydanej v decembri, ACCC vzniesla poplach nad „podstatnou“ trhovou silou, ktorú ovládajú spoločnosti Google a Facebook, a najmä „nedostatočná transparentnosť“ v ich operáciách.
"Sme v kritickom bode pri posudzovaní vplyvu digitálnych platforiem na spoločnosť," uvádza sa v správe, ktorú iniciovala konzervatívna vláda na príkaz hlavných austrálskych mediálnych organizácií.
Správa sa zamerala najmä na obrovský vplyv, ktorý mal Google a Facebook na spravodajský priemysel v Austrálii, keďže počet novinárov a online novinárov od roku 2014 klesol o viac ako 20 percent, pretože príjmy z digitálnej reklamy boli prevažne zachytené dvoma technologickými titánmi.
"Hoci ACCC uznáva ich významné prínosy pre spotrebiteľov a podniky, je potrebné klásť otázky o úlohe, ktorú zohrávajú globálne digitálne platformy v dodávkach spravodajstva a žurnalistiky v Austrálii," uviedla.
Súbor predbežných návrhov uvedených v správe, z ktorých mnohé sa očakáva v konečných záveroch, zahŕňa väčšiu reguláciu zaobchádzania s osobnými údajmi, ktorá je podobná európskemu nariadeniu o všeobecnej ochrane údajov (GDPR) zavedenému minulý rok.
Vyzvala tiež na nové sankcie za narušenie súkromia a väčšiu kontrolu nad fúziami a akvizíciou najväčších digitálnych firiem.