Priemyselná revolúcia by neexistovala bez obchodu, dopravy a peňazí. Vravíme aj o vzniku železníc. Železnice nemožno založiť ako malý podnik. Niekoľko metrov koľají nemôžeme predsa postaviť u nás na záhrade. Železnice musia vzniknúť náročnejším spôsobom a to tak, aby splnili význam hromadnej dopravy. A druhá vec, financovanie takejto dopravy nie je možné iba jednotlivcom. Možno iba v ojedinelom prípade. Teda vznikajú spoločnosti vlastníkov združujúcich svoje prostriedky, korporácie. Súčasťou podnikania je i úver. Peniaze „bez obalu“ vystupujú ako oživujúca sila, ktorá uvádza do chodu ľudí, hmoty, myšlienky, z čoho sa dá vyraziť kapitál.
Také auto či aj rožok sú nepochybne vecami. Tie sú však podmienené nekonečným reťazcom podmienok a ľudských aktivít. Všetky tieto podmienky musia byť splnené a činnosti zrealizované. V konečnom pláne je i ten rožok závislý na týchto podmienkach a činnostiach. Predsa niekto musel postaviť pekáreň a takisto ju musel niekto riadiť a takisto financovať. Na to sú potrebné povolenia a samozrejme nezabúdajme na pekárov, ktorí tieto rožky denne pečú a pečú ich preto, lebo sami chcú byť súčasťou systému. Teda mať peniaze a za ne si doprajať rôzne veci.
• Už pri samotnom začiatku rozvoja priemyslu museli byť zapojené produktívne sily, ľudské poznanie, koncentrácia spoločnosti, určitá organizácia a riadenie.
Niektoré výrobky ako spomínaný rožok sú vyrobené z dostatkového, nepríliš vzácneho a teda lacného materiálu. Výroba jedného rožku nie je nejako zvlášť fyzicky či časovo náročná. Preto jeden rožok stojí cca 6- 10 Centov. No ak chce tento podnik zarobiť, chudáci pekári musia vyrábať rožky 12 hodín a teda denne vyrobia veľké množstvo.
Opačný prípad je napríklad s tým automobilom. Jeden kus stojí cca 60 000 Euro. To je teda rozdiel! No jeden takýto automobil sa vyrába zo vzácneho a kvalitného materiálu, pričom výroba jedného kusu trvá dlhší čas a stojí viac fyzickej i psychickej námahy.